Waarom falen de meeste ICO’s?

Open nu een account bij Bitvavo en verhandel € 10.000 aan crypto zonder handelskosten.

Inital Coin Offerings zijn en blijven controversieel. Wie aan een ene ICO heeft meegedaan, kan zomaar 3000% winst gemaakt hebben. Wie aan een andere ICO meedoet, kan alles kwijt raken. Het merendeel van de ICO’s falen en zullen nooit enig succes kennen. Vitalik Buterin zei in oktober 2017 zelfs dat 90% van de ICO’s falen.
Hij zei: “It is an established fact that ninety percent of startups fail. And it should also be an established fact that 90 percent of these ERC20s on CoinMarketCap are going to go to zero.”
Vrij vertaald in het Nederlands: “Het is een vaststaand feit dat 90% van de start-ups falen. En het is ook een vaststaand feit dat 90% van de ERC20 tokens op CoinMarketCap naar 0 zullen gaan in waarde.
Een pittige uitspraak. Wij onderzochten de redenen waarom de meeste ICO’s nooit succes zullen hebben.
Startups en ICO’s falen, dat is niets nieuws
Vitalik komt niet met nieuwe feiten. In de Verenigde Staten is uit onderzoek gebleken dat meer dan 90% van de start-ups het eerste jaar faalt. Er is echter geen statistiek dat dit bij ICO’s ook zo is, maar het lijkt niet heel onwaarschijnlijk. Als het zo gemakkelijk zou zijn om met een goed idee te komen, geld te werven, klanten aan boord te krijgen en het idee te laten slagen, zou iedereen het doen.
Gebrek aan marktonderzoek en samenwerking met klanten
Veel ICO’s doen niet – zoals traditionele bedrijven dat vaak nog wel doen – goed onderzoek. Zij denken door de technische kant uit te brengen, de klanten en community snel zal volgen. Veel ICO’s focussen zich op alleen de technische kant en proberen andere ICO’s op die manier af te troeven. Zij vergeten dan de community en marketing goed uit te voeren.
Gebrek aan ervaring
Als wij naar de nieuwste ICO’s zoeken, komen wij veel nieuwe termen tegen. Elke ICO heeft wel weer iets nieuws. Soms is dat een nieuw idee. Een andere keer is het nieuwe techniek. De teamleden zijn vaak erg jong en hebben nog niet veel ervaring. Natuurlijk zegt leeftijd niet alles, maar wie bijvoorbeeld de huidige financiële wereld wilt verstoren met nieuwe techniek, moet toch over behoorlijk wat ervaring bezitten. Nieuwe techniek en ideeën moedigen wij zeker aan. Maar de kans dat dit slaagt als twee personen van amper 15 jaar dit uitvoeren, is vrij klein. Ervaring is niet zomaar opgedaan. Enkele voorbeelden waarom veel ICO’s falen:
Een gebrek aan ervaring in lastige industrieën, zoals: Bankieren, verzending van goederen, makelaardij, financiën.
Een goede reden opgeven waarom blockchain eigenlijk zo hard nodig is om het idee uit te voeren.
Hoe effectief het team een echt bedrijf – waar veel geld in om kan gaan – kan leiden. Denkend aan aannemen van personeel, financiën, PR etc. etc.
Gebrek aan een plan en slechte communicatie na de ICO. De vraag “Wanneer komt token X op een exchange?” zien wij overal terug.
Erg makkelijk om een ICO op te zetten
ICO’s zijn niet gereguleerd en iedereen kan er een opzetten. Veel ICO’s lanceren dan ook zonder een echt product te hebben. Zij maken een website, lanceren een ERC20 token en hopen investeerders te krijgen. Veel normale startups (buiten de cryptowereld) moeten vaak een veel completer pakket of product hebben voor zij aan investeerders kunnen gaan denken. Ideeën van ICO’s zijn vaak niet goed uitgetest. Investeerders zijn ook vaak “normale” mensen, die zelf geen kennis hebben van het product.
ICO’s zijn misschien wel té populair geworden
Tijdens ons onderzoek kwamen wij de uitspraak: “ICOS ARE A VICTIM OF THEIR OWN SUCCESS” tegen. Het is waar dat ICO’s een enorme hype zijn. Als een team achter een ICO echter geen of slechte discipline heeft, dan zal een project falen. Er is geen overzicht of controle door andere mensen die er misschien wel meer verstand van hebben.
Conclusie
ICO’s zijn een vrij nieuw begrip en zeggen dat de meesten zullen falen, is wellicht te vroeg om te zeggen. Veel traditionele startups zijn misschien niet in het eerste jaar (of tweede en derde) succesvol. Dit kan soms veel langer duren. Er zijn dan ook meerdere investeerdersrondes nodig. ICO’s krijgen (meestal) maar één ronde de kans. De tijd zal echter uitwijzen of echt 90% van de ICO’s falen. Wij denken dat het altijd een hoog percentage zal blijven. Wel zijn wij vaak blij met veel ICO’s. Er zijn veel leuke projecten die durven vooruit te denken en te vernieuwen. Zonder deze mensen zou de cryptowereld er toch heel anders uit zien.
Het bericht Waarom falen de meeste ICO’s? verscheen eerst op Bitcoins en Altcoins.
Lees het originele artikel op bitcoinsaltcoins.nl

Open nu een account bij Bitvavo en verhandel € 10.000 aan crypto zonder handelskosten.