We leven tegenwoordig in een tijd waar influencers belangrijk zijn. Het zijn mensen met een grote invloed op veel mensen. Door grote merken worden deze personen ingezet om dingen te promoten. Er zijn zelfs influencers die de hele wereld over reizen en onderweg producten, hotels of andere gerelateerde dingen verkopen. Laatst lazen wij over een meisje die meer dan 3000 euro op haar rekening bijgeschreven kreeg om een foto op Instagram te plaatsen waarin ze een kop thee, van een bepaald merk, dronk in bad. In de wereld van cryptocurrency zijn er ook influencers. Als je zoekt op Cryptocurrency influencers in de zoekmachine, dan kom je een hoop lijsten tegen met invloedrijke mensen. Zelden lees je iets negatiefs, terwijl er toch echt een negatieve kanttekening geplaatst dient te worden. Wie moet je wel volgen en wie niet?
Wat is een influencer eigenlijk?
Een influencer is een individu die de aankoopbeslissingen van anderen kan beïnvloeden. Dit doet deze persoon door gebruik te maken van zijn/haar autoriteit, kennis, positie of relatie met het publiek. Het zijn geen normale marketing middelen, maar meer sociale relaties waarmee merken kunnen samenwerken. De meeste beïnvloeders maken gebruik van sociale netwerken, zoals YouTube, Twitter, Instagram, Facebook en Snapchat. Origineel waren beroemdheden zeer invloedrijk online, maar tegenwoordig zijn er ook steeds meer onbekende mensen die binnen hun eigen niche erg invloedrijk zijn.
In de wereld van cryptovaluta zien wij ook een mix van bekende en onbekende mensen die andere mensen beïnvloeden. Bekendheden zoals John McAfee, Dirk Scheringa en zelfs de rapper Lil kleine zijn actief met cryptovaluta. Daarnaast zijn – gelukkig – ook mensen zoals Nick Szabo, Vitalik Buterin en Charlie Lee invloedrijk. Dit zijn de mensen met veel kennis over de cryptowereld. Maar ook deze mensen moet je niet blindelings volgen.
Wie zijn de invloedrijke personen als het om crypto gaat?
Het antwoord op deze vraag is voor iedereen weer anders. De ene persoon volgt liever een Nederlandse bekendheid die voor het eerst een cryptocurrency koopt en aanprijst. Een andere wil liever de mening lezen van mensen die actief werken aan cryptocurrencies of toepassingen van de blockchain. Wij zien onder andere de onderstaande personen als zeer invloedrijk:
Vitalik Buterin: De oprichter van Ethereum
Charlie Lee: De maker van Litecoin
Brian Armstrong: De mede-bedenker van Coinbase
Roger Ver: De eerste grote investeerder in Bitcoin. Tegenwoordig groot Bitcoin Cash aanhanger
Andreas M. Antonopoulos: Een expert en bekende auteur op het gebied van cryptovaluta
Nick Szabo: Een pionier op het gebied van blockchain. Bekend van Bit Gold
Don Tapscott: co-founder van het Blockchain Research Institute
Gavin Andresen: Een van de eerste ontwikkelaars van Bitcoin, heeft veel (mail)contact gehad met de maker Satoshi Nakamoto
Jihan Wu: co-founder van Bitmain
Wie moet je juist niet volgen?
Tegenwoordig kan iedereen erg gemakkelijk een influencer worden. Je zoekt een niche en zorgt dat je op dat gebied een autoriteit wordt en een relatie opbouwt met – voldoende – volgers. Dan kunnen bedrijven jou gaan vragen om dingen te promoten. Ook kun je zelf dingen gaan promoten, waar je bijvoorbeeld commissie over krijgt als mensen het product kopen. Helaas zijn er ook heel veel mensen die misbruik maken van hun positie. Het bekendste voorbeeld is dat van Bitconnect, wat ook in Nederland veel promoters had. Dat terwijl de munt overduidelijk een scam en een piramidespel was. Men kreeg echter veel commissie als nieuwe leden werden aangebracht.
Cryptogirl Laura en Derk Boerrigter
Veel schaamteloze promoters en andere influencers hebben hun positie misbruikt om hier zelf veel geld aan te verdienen. Denk bijvoorbeeld aan Cryptogirl Laura, die zelfs oud-voetballer Derk Boerrigter meesleepte (bron).
De Cryptobroers, crypto influencers
Ook de “Cryptobroers” hebben zich schuldig gemaakt aan het misbruiken van hun positie. Dankzij de invloed en macht die zij hadden over mensen, hebben zij veel mensen overgehaald om een slechte munt te kopen. Deze mensen zijn bijna allemaal hun geld kwijtgeraakt. De Cryptobroers claimen dat zij dit niet aan zagen komen, terwijl er ook op hun sociale mediakanalen enorm veel kritiek werd geuit. De volgers keerden zich snel tegen de broers. Zelfs zo erg dat er doodsbedreigingen zijn geuit aan het adres van de twee broers. Hun advocaat heeft als gevolg een brief moeten opstellen.
Lil Kleine, de rappende influencer
Gisteren lazen wij dat Lil’ Kleine, een bekende rapper, op Instagram een bericht plaatste over ICO Headstart. Hij claimt de eerste rappende Nederlandse cryptomiljonair te worden. Het gaat hier wel om een betaalde post. Met andere woorden: het team van ICO Headstart ziet in Lil’ kleine een influencer. Zij betalen hem (in euro of MOAT) om een bericht te plaatsen op Instagram, in de hoop dat zijn volgers gaan investeren in hun eigen ICO. #influencer.
I’m going to be the very first rapping crypto millionaire in the Netherlands! #icoheadstart #moat #crowdsale #paid
Een bericht gedeeld door Lil Kleine (@lilkleine) op 10 Apr 2018 om 6:00 (PDT)
Conclusie
Een voortrekkersrol hebben en invloedrijk zijn binnen de wereld van cryptovaluta lijkt voor veel mensen misschien leuk, maar het kan dus ook erg gevaarlijk zijn. Er is een grote groep mensen die blindelings vertrouwd op de crypto influencer en zelf géén onderzoek meer doet. Daarom roepen wij ook altijd: DYOR. Do Your Own Research. Ook de mensen die je terug kan vinden in meerdere lijsten van invloedrijke crypto personen moet je nooit blindelings volgen. Als Roger Ver bijvoorbeeld claimt dat Bitcoin Cash binnen een paar maanden de nieuwe Bitcoin wordt of Charlie Lee een groot deel van zijn Litecoin verkoopt, moet je dat niet zomaar volgen. Doe je eigen onderzoek goed. Als je het fijn vind om meningen van influencers te gebruiken binnen dat onderzoek, is dat zeker niet slecht. Gebruik het niet als enige bron.
Het bericht Cryptocurrency influencers: Wie volgen en wie niet verscheen eerst op Bitcoins en Altcoins.
Lees het originele artikel op bitcoinsaltcoins.nl